A közösségi kommunikáció egyik alappillére a Facebook. A felhasználók száma mára túllépte a 2,7 milliárdot. Ez a szám már a jelenleg is óriási, de Mark Zukerberg, a Facebook megálmodja még ennél is nagyobb étvágyú: Azt szeretné, hogy másfél évtizeden belül, 2030-ra 5 milliárd ember legyen a social network tagja.
Csak viszonyításképpen: A nepesseg.population.city/world/ 2018.08.29-es adatai szerint a Föld népessége jelenleg 7,61 milliárd fő.
A Facebook a közösség részévé válás lehetőségeinek széles skáláját kínálja számunkra. Képi és videóbejegyzéseket tehetünk közzé, lájkolhatunk, kommentelhetünk, megoszthatjuk aktuális hangulatukat, érzéseinket egymással. A Facebook Story funkció pedig még egyszerűbbé teszi azt, hogy az aktuális dolgokat, amik éppen abban a pillanatban történnek velünk, megosszuk a barátainkkal, kötetlen formában. A Messenger és az Instagram applikációjukkal karöltve a Facebook egyeduralkodó a social világában.
Felhasználói oldalról nézve ez mind meggyőző, de mit kínál a vállalatok számára?
A Facebookon természetesen megannyi lehetőség van az üzleti életre is, nagyban elősegíti a közösségi kommunikációt. Kezdjük mindjárt a hivatalos oldal létrehozásának előnyeivel. Napjainkban alapdolognak számít, hogy a cégeknek hivatalos Facebook oldala is legyen, hisz ez a közösségi kommunikáció alapja. Sőt, ez úgymond egy statisztikai mutató is, ami alapján az adott céget megítélik: mennyi követője, bejegyzése van, azokat mennyien lájkolják, illetve az oldalán milyen a közösségi kommunikáció.
De hogyan csináljuk ezt hatékonyan? Összeszedtünk nektek 5 alaplépést, amin érdemes végigmenni!
1. Célok kitűzése
A stratégia felállítása a Facebook oldalnál is elengedhetetlen, jó, ha tudod mit akarsz elérni. Legyenek céljaid, legyen egy alapváz, amire építkezni tudsz.
Tedd fel magadnak ezt a pár kérdést:
– Új márkát akarsz kiépíteni, vagy a meglévő márkádat akarod itt is megjeleníteni?
– Új vásárlókat/ügyfeleket szeretnél szerezni, vagy a jelenlegi vevőidet akarod megtalálni ezen a platformon?
– A Facebookot használnád arra, hogy a vevőidet a céges weboldaladra vezesd?
– Szeretnél szeretetmárkává válni, és elköteleződésre ösztönözni a közönségedet?
Bármelyik pont is az elsődleges számodra, az eredmények könnyedén visszakövethetőek és mérhetők a Facebook Elemzések segítségével. Érdemes rendszeresen mérni, hogy hogyan teljesít oldalunk a cél elérése felé vezető úton.
Annyit megjegyeznénk külön, hogy a fogyasztókat rengeteg inger éri manapság, nagy a reklámzaj, így nem az eladás központú marketinget javasoljuk a platformon. Ne itt próbáljunk meg eladni, és a fogyasztókra erőszakolni a termékünket, nem fog működni. Sokkal inkább a kapcsolatteremtésre, és a baráti környezet kialakítására próbáljunk meg törekedni: érezzék azt a követőink, hogy törődünk velük, foglalkozunk velük, meghallgatjuk a panaszaikat. Fogalmazzunk meg posztjainkban kérdéseket, legyünk kíváncsiak a gondolataikra, kérjük ki véleményüket!
2. Tudd kiknek, és hogyan fogsz kommunikálni
Nem mindegy, hogy Te egy gabonapelyhet gyártó céget képviselsz, vagy pedig egy egészségbiztosítással foglalkozó vállalatot, igaz? Teljesen más a célközönség akit megszólítasz, ezért érdemes már a legelején felállítani egy közösségi kommunikációs stratégiát. Ha pontokba szedjük mit érdemes a tervezésnél szem előtt tartani, akkor erre a négy dologra figyeljünk:
Hangnem: Azaz hogyan szólítjuk meg a vásárlót? Mint feljebb említettük, egy fiatal, innovatív, szórakoztató márkának egészen másképp kell kommunikálni, mint egy biztosítócégnek, banknak, stb. Határozd meg a vállalat részéről mi fér bele, milyen tartalmak kerülhetnek ki az oldaladra, és figyelj a reakciókra is – ha valami nagyon nem működik, és nem lájkolják az emberek, bármennyire is jó ötletnek tűnt, érdemes inkább visszavenni, és mással próbálkozni.
Posztok: Ki fogja kezelni a Facebook oldalad, ki fog posztolni a céged nevében? Az illetőnek azon túl, hogy kreatívnak kell lennie, ismernie kell az általad felállított kommunikációs szabályokat, amit az első pontban megfogalmaztunk. Ezt mind a posztok szövegeiben, mind a kommentek megválaszolásában, mind az üzenetek megválaszolásában képviselnie kell majd. Hiszen az üzleted Facebook oldala a céged digitális arca és a lehető legjobb fényben kell mutatnia Téged.
Mennyiség: Azaz a kommunikációd mennyisége. Mennyi posztot teszel ki egy héten, mennyire aktívan aknázod ki a Facebook adta lehetőségeket. A túl sok poszt nem feltétlenül vezet jóra. Meg kell nézned a te márkád mit képvisel; innovatív-törekvő, vagy értékálló-komoly hangvételű márka. Utóbbinál érdemesebb inkább kevesebb tartalmat posztolni (heti 2-3) de azt jobban meghirdetve, míg az előbbinél akár napi tartalmakat is készíthetünk, könnyedebb hangvételben, akár szórakoztatási céllal.
A negatív kommentek kezelése: Elkerülhetetlenül fogsz kapni negatív véleményeket, amiket megúszni nem tudsz, felkészülni rájuk viszont igen. Ha nem kezeled gyorsan, és precízen, alááshatják a hírnevedet, elbizonytalanítanak majd más vásárlókat, és elindítanak egy olyan negatív hullámot, amiből nagyon nehéz kijönni. Mindig reagálj gyorsan, segítőkészen, türelemmel, készen arra, hogy az adott problémát feltárd és megoldd – ezáltal a negatív komment a visszájára tud fordulni, és profitálhatsz is belőle.
3. Postplan, és marketingstratégia
Miután kitűzted a célokat, tudod mit szeretnél elérni a Facebook oldaladdal, és lefektetted a közösségi kommunikáció szabályainak alapjait, jöhet a következő lépcső: a tervezés, hogyan fogod ezeket a célokat elérni.
– Postplan készítése: mikor és mit fogsz posztolni? – Mivel fogod feldobni az oldaladat, mi áll a rendelkezésedre? (Fotó, videó, interjú, blog, vlog, események, egyéb hírek) – Nyereményjátékok kitalálása, a meglévő felhasználók elköteleződése és újak megnyerése érdekében
Az emberek élnek halnak a nyereményjátékokért, a magyar felhasználók különösen bolondulnak érte. Mind a meglévő közönségedre, mind a beáramló új követőidre nagy hatással tudsz lenni, ha időről-időre játszol velük valamilyen játékot, amiben a Facebook jelen állása szerint érdemes a kommentelésre kihegyezni a dolgot (a komment az új lájk)! Sokkal többet ér a Facebook algoritmusában, és több emberhez juthatsz el organikusan! Arra viszont vigyázz, hogy mihez kötöd a nyereményt, nem szabad mindent megkövetelni az emberektől. A Facebooknak komoly szabályzata van arra, mit lehet és mit nem, mielőtt nyereményjátékot indítasz, feltétlen látogass el erre az oldalra!
A Facebook remek útmutatót készített az elköteleződésre ösztönző posztok készítéséhez is. Ezt is érdemes megnézned, ha híján vagy az ötleteknek.
Emellett érdemes lehet tartalombeosztást készítened, megtervezned, mit és mikor fogsz posztolni. Határozd meg már az elején, mennyi időt vagy hajlandó a közösségi média jelenlétedre szánni – hiszen, ahogyan a többi marketing csatorna esetében is, ha nem tudod, mennyi időt fektetsz be, nem fogod tudni, mi a ROI-d, azaz mekkora a befektetésed megtérülése (return on investment, ROI).
4. Az oldalad létrehozása… megfelelően!
A Facebook oldalad létrehozásakor ki kell választanod egy kategóriát, megadni az oldal nevét, profil-és borítóképet felölteni, beállítani az engedélyeket (például nem akarod, hogy össze-vissza káromkodjanak egyes felhasználók az oldaladon); és végül meg is kell osztanod valamit. Szerencsére ezen a ponton már pontosan tudni fogod, mi lesz az, hiszen előtted van a kész posztolási beosztásod.
Amint megvagy ezekkel, kezdd el meghívni a barátaidat, hogy lájkolják az oldaladat, akár küldj emailt az üzleti partnereknek is és kérd ezt tőlük is!
További előnye a Facebooknak, hogy saját alkalmazásokat lehet rá fejleszteni. Ezek aztán beépíthetők az oldalunkba, és elhelyezhetők rá olyan landoló oldalak (landing page-k), amik olyan promóciós tartalmakra vagy felületekre vezetik a rajongókat, ahova mi szeretnénk. Kínáljunk fel nekik jutalmat, ajándékot! De fontos, hogy ne tegyünk olyan ígéreteket, amiket aztán nem tartunk be, ne verjük át a fogyasztóinkat!
Ezen felül természetesen van lehetőségünk hirdetésekre is, amiknek targetálásánál be lehet állítani kort, szokásokat, demográfiát. Ezt követően egyből látható, mennyi Facebook tag érhető majd el azokkal a paraméterekkel.
Szintén célravezetők tudnak lenni a Facebookos nyereményjátékok.
5. Kövesd a statisztikákat!
Ha már egy ideje aktív vagy Facebookon (mondjuk egy hónapja), el kell kezdened figyelni, milyen sikeresek voltak a posztjaid.
A kulcsfontosságú mutatók között van a(z):
– rajongók elérése (a rajongók száma, akik látták bármely adott posztot) – organikus elérés (azon emberek száma, rajongók és nem rajongók is, akik bármely adott posztot látták) – elköteleződés (azon emberek száma, akik egy posztra kattintottak) – átkattintási arány (azon emberek száma, akik rákattintottak egy linkre a tartalmadban, megnéztek egy videót, amit posztoltál vagy megtekintették egy fotó nagyobb verzióját)
A mutatóid segíteni fognak mérni a tartalmad hatását, amelyet posztolsz, a közönség minőségét, amelyet felépítettél és arra is rámutatnak, hogyan tudsz javítani a tartalmakon és azok láthatóságán.
Légy kreatív!
Ne felejtsd el, hogy ez egy alapszintű útmutató. A Facebook sokféle apró trükköt tartogat még, a tökéletes közösségi média kampány felépítéséhez pedig időre van szükség. Légy türelmes, és kísérletezz! Amennyiben nem biztos terep a közösségi kommunikáció Számodra, keress Minket bizalommal!
–
Források:
www.dreamgrow.com
nepesseg.population.city/world
marketingmorzsak.hu/5-tipp-uzleti-facebook-oldal-elinditasahoz
neilpatel.com/blog/guide-to-facebook-insights
facebook.com/policies/pages_groups_events
facebook.com/business/learn/facebook-page-create-posts
socialmediaexaminer.com/how-to-set-up-a-facebook-page-for-business